خانه / مقالات / تحلیل آلبوم شب، سکوت، کویر از کیهان کلهر محمدرضا شجریان

تحلیل آلبوم شب، سکوت، کویر از کیهان کلهر محمدرضا شجریان

دانلود آهنگ جدید

کیهان کلهر آهنگ ساز و تنظیم کننده آلبوم موزیک “شب، سکوت، کویر” است که آن را برای تمجید و ستایش از آهنگ مکانی شمال خراسان نیز نقش تاریخی موسیقی مکانی بر موسیقی اصیل ایرانی ارائه کرده است.
او این موفق یت را با همموزیک ی یک مجموعه بزرگ از نوازندگان سازهای سنتی ایرانی (کمانچه، سه تار، باربط ، سنتور، تمبک، تار، ویولن سل، نی) سازهای مکانی (دوتار، قوشمه، دایره) و با اهمیت تر از تمام همکاری خواننده پرآوازه متولد خراسان محمد رضا شجریان به دست آورد که در زمینه موسیقی مکانی خراسان نیز تبحر کامل دارد. او ترکیب سازها و موسیقی سازی را انجام داده و برای تبدیل یک تاثیر گروهی کامل، به آن کمک می نماید . کلهر برای ایجاد گاهي جلوه های ویِژگزینشه از قبیل به کارگیری چند کمانچه هم خوانی خودش با شجریان از تکنولوژی ضبط استودیویی بهینه ترین استفاده را برده است. آلبوم “شب، سکوت، کویر” تصنیف های انتخاب شده بسياري را با ترکیب غیر معمول از سازها به نمایش می گذارد. اواسط این سوئیت چهار موومان با کلام وجود دارد که تمام آنها تصنیف هایی درباره درد رنج های عاشقـانه است (مانند آنچه که در اشعار فارسی به آن برمی‌خوریم عرفانی یا غیر عرفانی بودن این عشق مبهم است).
ده موومان در این سوئیت را به طور تقریب به سه بخش گروه بندی می‌شود. چهار موومان اول با انسجام ترین بخش است. “سکوت شب” یک پیش درآمد با لطافت که با صوت باربط شروع می‌شود. محیط ی مملو از نشانه ها و شگون که این بخش یک عشق علاقه قابل انفجار در سازهای مهارشده آرام پیش بینی می نماید ، یک بغض را خلق می نماید که در همه سوئیت ادامه دارد و تنها در بخش انتهایی موومان نهایتاٌ آزاد می شود. پس سه تار به باربط ملحق می شود تا این فضا را هم نوایی نماید . ولوم ویولن سل در لایه زیرین این حس اسرارآمیز اوج گرفته شنیده می شود. در موومان دوم “کویر” این پیش موزیک به تدریج به یک تم دوباره تکرار ی موزون که بوسیله ویولن سل معلق مانده است تبدیل می شود در حالیکه صوت کمانچه بر روی آن یک ملودی آسان را سر داده است. همان گونه که میزان تمپو اندکی بیشتر شدن می یابد ملودی با ولوم چند کمانچه ادامه می یابد. موسیقی به صورتی پیوسته به سمت موومان سوم پیش می رود که یک وکال و ساز غیرمنظم است. کمانچه‌ها به تدریج کنار گذاشته می شوند و تنها یک کمانچه باقی می ماند. پس شب کویر توسط صوت شجریان به آتش کشیده می شود. عشق آمده است. غزل سرایی قوی او در یک هم نوایی با صوت کمانچه همموسیقی شده است و عشق را بر روی تم دوباره تکرار ی موزون ایجاد می نماید . هر چه به انتها نزدیک می شویم با ناله‌های انتها کمانچه اندازه تم تکرای موزون بیشتر می گردد. در اینجا سازهای کوبه ای با تمبک و دف اضافه می شوند موسیقی به موومان چهارم “شب کویر” تبدیل می شود. سه تار، باربط و تار همگی با هم آوایی برای تم شروع همموزیک می شوند. شب بیابان این بخش را با نوعی دوباره تکرار موومان شروع به صورتی قوی تر با همراهی سازهای کوبه ای به انتها می برد.
در بخش دوم سازهای مکانی به طور برجسته در موومان پنجم “باران” هنرنمایی می شوند، که با قوشمه دو نی شروع می‌شود. دو قوشمه به طور متناوب زده می شوند و یکی از آنها دیگری را چندین بار به صورت یک‌نواخت پشتیبانی می‌کند تا اینکه توسط صوت شجریان جایگزین می شود که هم‌نوایی نماید و ولوم دو قوشمه با ملودی های متناوب انعکاس پیدا می کنند (ولوم چپ و راست در استریو). بعد از این مقدمه زیاد مسحور کننده سازهای زهی سازهای ضربی در موزیک منظم به ولوم شجریان ملحق می شوند. این بخش توسط یک موتیف دف قوی در انتهای هر شعر همراهی می شود. در اینجا وارد موومان ششم می شویم “مناسبت بزم” که یک ساز رقصی است که به شدت نشان دهنده موسیقی مکانی خراسان است. حرکت ششم با سازهای کوبه ای ملودی سازها، به نوبت کمانچه قوشمه شروع می شود.
این دو ساز بخش دوم را ادامه می دهند، اولی جهت دوتار دومی جهت سه تار. این دو قطعه مانند بین پرده عمل می کنند و نوعی فراغت و تسکین قبل از عشق بزرگ در موومان ماقبل آخر و اوج بخش سوم را فراهم می کنند. ممکن است آنها به عنوان انتقال و گذار بین موزیک سنتی موسیقی مکانی نیز عمل می‌کنند که ساز دوتار مکانی راه را جهت سه تار سنتی باز می نماید . در موومان نهم بعد از یک فعل و انفعال سنتی تر، یک بداهه سرایی نامنظم صدا کمانچه (ساز آواز) با ولوم شجریان کلهر ارائه می شود که ولوم کمانچه کلهر ملودی شجریان را در انتهای هر تکه ملودی (عبارت) بازتاب می دهد. شاعر خون می گرید و شما ناله او را در شب می شنوید. دلتنگی قوی و شدید این موومان تخصص شجریان است و این موضوع یکی از خصوصیات ی موسیقی سنتی ایرانی است که اما تقریباً تحمل آن خیلی سخت است. شجریان کلهر این موضوع را اذعان می دارند به همین خاطر این تاثیر را با تصنیف “ای عاشقان” به انتها می برند. از تمام سازهای زهی سنتی مکانی در این اثر مسجع با هیجان مصرف شده است که در آن شجریان از عاشقان (و شنونده ها) با استغاثه می خواهد درد رنج عشق را فراموش کنند چرا که خورشید بعد از شب کویر طلوع خواهد کرد.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

موسیقی هوی متال

موسیقی هوی متال در این مطلب قصد داریم تا شما عزیزان را با موسیقی هوی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *