خانه / مقالات / فرق فیلم زیبا ‌های سینمای ی و تلویزیونی چیست؟

فرق فیلم زیبا ‌های سینمای ی و تلویزیونی چیست؟

دانلود سریال خارجی

به گزارش جهان ، این در حالی است که از منظر ساختاری،فرم مفهوم بین این دو مقوله تصویر ی دارای فرق بزرگی است موتیف های این دو مولفه در یک قالب فرم قابل تعریف نیست.

تله فیلم دیدنی یا فیلم جالب های تلویزیونی بدلیل ماهیت کارکرد رسانه ای وسیع بیشتر مخاطب، نسبت به تاثیر تلویزیون ی عام تر است و عام بودن یک تاثیر هنری، اقناع مخاطب را تصادفی می نماید ، در حالی که فرم و ساختار یک اثر تلویزیون ی فاخر از همان ابتدا به دنبال اقناع مخاطب ویِژگزینشه است.

بر طبـق استانداردهای جهان ی،فیلم جذاب های تلویزیونی بیشتر جنبه سرگرمی دارد در حالی که اثر سینمای ی حس تاویل پذیری را در مخاطبان برمی انگیزد برای سرگرمی خلق نمی شود.

البته اگر چه برخي افراد این روزها با نگاه به گیشه و با هدف تجاری کردن سینما، این هنر را به صنعتی درآمدزا تبدیل کرده اند، ولی ماهیت اساس سینما، همان عنصر تاویل پذیری است تا ادراک مخاطب را نسبت به جهان پیرامون تقویت نماید .

سینما، بنا بر تعابیر تاویل کنندگان در طبقات نظری به گونه های مختلف تقسیم می شود که TV فلسفی، شاعرانه و ماورالطبیعه از عبارت نوع (گونه)هایی است که منتقدان و تاویل کنندگان بر اساس نوع مصرف، بر روی هر تاثیر گذاشتند.

دریک اثر سینمای ی،میزان سن ها،دکوپاژها، میزان نورپردازی، نوع گریم، نگاتیو نوع گیم کاراکترها حتی مباحث منتقدان زیاد مفرق از تله فیلم جالب است به همین دلیل منتقدان پیشرفته هنر هفتم، زیر بار تحلیل تله فیلم جذاب نمی روند.

سینما، پدیده قرن بیستمی است و در این قرن، هنرهای بصری شنیداری کم کم جای را در بین طبقات اجتماعی باز کرد.

در ابتدای ورود این وسائل صنعتی مدرن به ایران، جنبه سرگرمی آن مد نظر قرار گرفت و سینما علت ی جهت سرگرمی توده های مردم بود.

سینمای ایران درابتدا،کار را با سطحی نگری رویکرد به بی اهمیت ترین موضوعات جامعه شروع کرد که منتقدان محصولات این هنر به آن نامˈفیلـم فارسیˈ اطلاق کردند.

فرد د این نوع فیلـم ، نخستین بار در دهه ۴۰ از طرف برخي منتقدان سینما بمخصوص در بین نویسندگان روزنامـه نگار رواج یافت و از آن پس به عنوان یکی از شناسه های تلویزیون ایران به کار گرفته شد.

ˈفیلـم فارسیˈبه صورت یک عنصر لایه نگر از طرف برخي کارگردانان به عنوان یک پدیده سرگرم کننده بیان شد رژیم پهلوی جهت زدایش فرهنگی بر تولید این نوع فیلم زیبا ها تاکید داشت.

منتقدان معتقد بودند،در فیلم زیبا فارسی تنها شخصیت ها بازیپرهزینه با گویش فارسی تکلم می کنند و هیچ نشانه و اثری از فرهنگ تمدن ایران در آن وجود ندارد به همین علت آن را ˈفیلم زیبا فارسیˈ قلمداد می کردند.

درمراحل بعد،تاجران بازرگانان ایرانی که به کشورهای مختلف مسافرت می کردند همراه با واردات چای و قند روغن، فیلـم های خارجی را جهت اکران در ایران با به تهران می آوردند تا به همراه کراوات، کلاه شاهی و وسائل اسباب آرایـش و مجلات مد لباس ، آن را در بازار ارایه کنند.

کپی برداری از TV آمریکا، هند، ترکیه و ایتالیا در فیلم جذاب فارسی امر متداول در بین کارگردانان شد و دخمل ان پسران روستایی در تولیدات آن روزها با پوشیدن لباس های خارجی، تبدیل به تیپ های غربزده با کراوات شلوار جین و موهای رنگ کرده شدند.

با این وجود ، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سینمای ایران رویکرد ملی هویتی به گرفت و گاهي از آثار ماندگار در ژانر های مختلف از عبارت گونه دفاع مقدس، انقلاب محوری درام های اجتماعی توانست در اهمیت فرهنگی مطلوبی قرار گیرد و حتی نام سینمای ایران را در جشنواره های مختلف طنین انداز نماید .

نگاه ایرانی – اسلامی به سینما نیز باعث شد تلویزیون ی ملی درایران قد علم نماید که در این نگاه، سینما به اثر هنری، تمدنی عظیم مد نظر فیلـم سازان قرار گرفت که روایتی از تمدن سازی سینمای ایرانی محسوب می شود.

با این اوصاف آنچه باعث می شود سینما راه خود رااز تلویزیون جدا نماید عنصر تاویل پذیری است که مختص TV فاخر است این عنصر در بعضی آثار سینمای ی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سینما هویت بخشید.

سینما ب رویکرد ساختاری، محل ظهور و ظهور گاهي ایده های فلسفی فلسفه جامعه شناسی شده است در حالی که در تلویزیون این ایده ها باعث سرگردانی مخاطب می شود به همین نگاه روشنفکرانه در تلویزیون راه به جایی نمی برد و این ایده ها فقط در سینما قابل وانمایی است.

در حالی که در تاثیر تلویزیونی یا تله فیلم زیبا ، کارگردان ب گستردگی مخاطب نمی تواند از مولفه فلسفی ذهنی بهره بگیرد باید یا شعار زده عمل نماید یا مستقیم گویی بسیار زیاد ی داشته باشد.

تلویزیون بدلیل ماهیت رسانه ای بودنش چندی صباحی قصد رقابت با سینما را داشت ولی سینما راه را ادامه داد با آثاری ماندگار توانست مخاطب را حفظ نماید .

چنانچه چه گاهي از فیلم جذاب های تلویزیون ی با رویکرد طنز، از نظر محتوا و مفهوم، در دوره ای بشدت نزول کردند اما برخي از آثار به عنوان ستاره های سینما، این چراغ را روشن نگه داشت.

از نظر کارشناسی، آثار تلویزیونی نمی تواند عنصر تاویل پذیری سینما را در خود داشته باشد به همین دلیل سینما همـواره سینما باقی خواهد ماند.

به گزارش ایرنا،‌سینما هم اکنون در عرصه جهان ی هنر به زبان مشترک در بین مخاطبان تبدل شده است کارگردانان می بایست از این زبان مشترک جهت معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی، اسلامی بیشترین بهره ببرند.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

تولیدات مبلمان اداری آدینا در زمینه صندلی انتظار

تولیدات مبلمان اداری آدینا در زمینه صندلی انتظار صندلیهای انتظار ، مبلمان اداری آدینا ، با تنوع …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *