خانه / مقالات / پایتون (زبان برنامـه ‌نویسی) چیست؟

پایتون (زبان برنامـه ‌نویسی) چیست؟

آموزش C#

پایتون (به انگلیسی:Python)یک زبان پروگرام نویسی تمام منظوره،سطح بالا، شیءگرا مفسر است که بوسیله خَودو فان روسوم (به هلندی: Guido van Rossum) در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طراحی شد.
فلسفهٔ ایجاد آن اصرار بر دو هدف مهم خوانایی بالای برنامـه ‌های نوشته شده کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است.کلمات کلیدی مهم این زبان به صورت حداقلی تهیه و تولید شده‌اند و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است خیلی وسیع هستند . کار غیر معمول که در طراحی این زبان انجام گرفته استفاده از فاصله و جلوبردن متن برنامـه برای معین کردن بلوک‌های مختلف کد است.
آموزش سی شارپ

پایتون مد ‌های مختلف برنامـه نویسی (از عبارت شیء گرا و برنامـه نویسی دستوری و تابع محور) را پشتیبانی می‌کند جهت معین کردن نوع متغییرها از یک سامانهٔ پویا استفاده می‌کند.

این زبان از زبان‌های برنامـه نویسی مفسر بوده به صورت کامل یک زبان شی‌گرا است که در ویژگی‌ها با زبانهای تفسیری پرل، روبی، اسکیم، اسمال‌تاک و تی‌سی‌ال مشابهت دارد از مدیریت اتوماتیک حافظه مصرف می‌کند.

پایتون پروژه‌ای آزاد و متن‌باز توسعه‌یافته‌است و توسط بنیاد نرم‌افزار پایتون مدیریت می‌گردد.هم‌هم اکنون (خرداد ۱۳۹۰ خورشیدی) این زبان در دو نسخه ٔ پایدار ۲.۷.۱ و ۳.۲ ارائه می‌شود.پایتون بیش‌تر به عنوان یک زبان اسکریپت‌نویسی مصرف می شود ولی بعضی به عنوان زبان برنامـه نویسی مصرف می شود. بر طبـق آمار موتورهای جستجو پایتون ۸مین زبان برنامـه ‌نویسی پرطرفدار جهان است.

تاریخچه:

پایتون اواخر سال ۱۹۸۰ (میلادی) بوسیله خَودو فان روسوم در مؤسسه ملی مشاهدات ریاضی رایانه (CWI) در کشور هلند ایجاد شد. هدف خَودو ایجاد جانشینی برای زبان برنامـه ‌نویسی ای‌بی‌سی بود که قابلیت پردازش استثناها را داشته باشد. خَودو طراح مهم پایتون است و نقش دائمی او در تصمیم گیری پیرامون اهداف پایتون، باعث شد که انجمن پایتون به او لقب دیکتاتور خیراندیش زندگی (به انگلیسی: Benevolent Dictator For Life) را بدهد.
نسخه ‌های اولیه:

در سال ۱۹۹۱ فان روسوم کدی با برچسب نسخه ۰٫۹.۰ را انتشار کرد. اما در این وهله از پیشرفت کلاس‌هایی با ویژگی ارث بری، پردازش استثنا، توابع و انواع داده list, dict, str وجود داشت. همين طور در این ورژن ابتدایی سیستم ماژول با اقتباس از ماژول-۳ وجود داشت، که فان روسوم این ماژول را به عنوان «یکی از واحدهای عمده برنامـه نویسی پایتون» توصیف کرد. مد استثناء پایتون هم شباهت‌هایی به ماژول-۳ داشت، که به آن شرط else افزوده شده بود. در سال ۱۹۹۴ اولین مجمع مباحثه پیرامون پایتون شکل گرفت که وهله برجسته‌ای در پیشرفت فرد ی پایتون بود.
ورژن ۱٫۰:

پایتون در ژانویه ۱۹۹۴ به نسخه ۱٫۰ رسید. ویژگیها عمده این ورژن حاوی وسائل های برنامـه نویسی تابعی lambda, map, filter, reduce بود.
پایتون نسخه ۱٫۲ در سال ۱۹۹۵، وقتی که خَودو در CVVI بود، ارائه شد. خَودو به کار ‌های روی پایتون در مؤسسه ملی تحقیقات ابتکارات (CNRI) در رستون ادامه داد و در همان‌جا چندین ورژن نو انتشار یافت.
در نسخه ۱٫۴ به پایتون چندین ویژگی نو اضافه شد. از ویژگی‌های جذاب توجه در بین این اضافات می‌توان به الهام گرفتن از آرگومان‌های کلیدی ماژول-۳ (که خود از آرگومان‌های کلیدی لیسپ الهام گرفته بود) و همين طور پیشتیبانی اعداد مختلط اشاره کرد.
در مدت کار فان روسوم در CNRI، او پروژه «پروگرام نویسی رایانه برای هر کس» (CP4E) را ایجاد کرد تا برنامـه نویسی را در دسترس افراد بیشتری که اطلاعات پایه‌ای برای پروگرام نویسی (جهت مثال توانایی در زبان انگلیسی و مهارتهای اولیهٔ ریاضی) را دارند، قرار دهد. زبان پروگرام ‌نویسی پایتون به دلیل تمرکزش بر روی پاکسازی فرم دستوراتش، نقش مرکزی را ایفا کرد. این پروژه بوسیله دارپا سرمایه گذاری شد واز سال ۲۰۰۷ غیر فعال شد.
باز و آزاد بودن:

در سال ۲۰۰۰ تیم گسترش دهنده پایتون به BeOpen.com منتقل شد بدین صورت تیم کتابخانه باز پایتون شکل گرفت. به توصیه CNRI نسخه ۱٫۶تولید و ساخته شد، بدین ترتیب پروگرام ‌های تولید شده برای ۱٫۶و ۲٫۰اشتراک‌های قابل توجه ی داشتند. تنها پایتون ۲٫۰ بوسیله BeOpen.com طراحی شده بود. بعد از تولید پایتون ۲٫۰ توسط BeOpen.com، خَودو دیگر گسترش دهندگان کتابخانه پایتون به ایجاد دیجیتال روی آوردند. تولید پایتون ۱٫۶ حاوی جواز جدید CNRI بود که به طور قابل توجه ی زیاد تر از جواز CWI (که برای تولیدات قبلی استفاده شده بود) بود. بنیاد نرم‌افزار آزاد توضیح داد که گزینش شرط قانون با GNU GPL ناسازگار بود., BeOpen CNRI FSF تغییراتی را در جواز پایتون ایجاد کردند که با GPL سازگار باشد. پایتون ۱٫۶.۱ عمدتاً مشابه پایتون ۱٫۶ است فقط با کمی اشکال، و با جواز سازگار با GPL.
نسخه ۲٫۰:

پایتون ۲٫۰ فهرستی از ویژگی‌هایی را که از زبان‌های پروگرام نویسی تابعی ستل هاسکل اقتباس شده بود، معرفی کرد. نحو پایتون برای این ساختار (جدا از برتری هاسکل برای کاراکترهای نقطه گذاری کلمات الفبا) زیاد مشابه هاسکل بود. پایتون ۲٫۰ همين طور یک سیسـتم بازیافت حافظه با قابلیت جمع آوری منابع معرفی کرد. پایتون ۲٫۱ به پایتون ۱٫۶.۱ ۲٫۰ نزدیک بود. جواز آن به جواز مؤسسه نرم‌افزار پایتون تغییر نام یافت. تمام کدها، اسناد معین ات اضافه شده را از زمان تولید الفبای پایتون ۲٫۱ توسط مؤسسه نرم‌افزار پایتون (PFS) دارا شد. یک سازمان غیر انتفاعی در سال ۲۰۰۱ تشکیل شد که از مؤسسه نرم‌افزار آپاچی مدل گرفته بود. تولیدات حاوی تغییراتی در ویژگیها زبان در پوشش حوزه‌های تو در تو بود، مشابه دیگر زبان‌های حوزه‌ای ایستا. (این ویژگیها دوباره از بین رفتند و به پایتون ۲٫۲ منتقل نشدند.) تغییر بزرگ در پایتون ۲٫۲ یکسان سازی انواع داده‌ای پایتون کلاس‌ها به یک سلسله مراتب بود. این یکسان سازی اشیاء پایتون را کاملاً شیء گرا کرد.
میراث جاوا:

گزینش نحو ضمایم کتابخانه استاندارد پایتون شدیداً وابسته به برخي موارد در جاوا بود: بسته logging در ورژن ۲٫۳، تجزیه کننده SAX در ورژن ۲٫۰ ساختمان‌های نحو که در ورژن ۲٫۴ اضافه شد.
گسترش ویژگیها :

یک طرح ارتقا (PEP) در پایتون یکنواخت کردن اسنادی است که اطلاعات عمومی ای را که پایتون را شرح می‌دهند تولید می‌کنند؛ حاوی توصیه ات، توصیف‌ها و توضیح ‌ها برای ویژگیها زبان. PEP در نظر داشت شبیه روش‌های اولیه، جهت توصیه ویژگیها نیز برای مستند سازی طرح‌های مهم ، هر علت بزرگ در پایتون را توضیح دهد. طرح‌های برجسته توسط van Rossum تجدید نظر شده شرح داده شدند.
پایتون ۳:

پایتون ۳٫۰ (که پایتون ۳۰۰۰ ویا Py3k هم خوانده می‌شود) به منظور شکستن سازگاری عقبرو (به انگلیسی: backward compatibility) یا به عبارتی قطع سازگاری با قدیم پایتون ۲ و ویرایش خطاها رخنه‌ها در ورژن ٔ ۲ و همين طور حذف روشهای قدیمی طراحی شد.به عبارتی دیگر ضروری نیست که پایتون ۳ بتواند کدی که با پایتون ۲ نوشته شده را تفسیر نماید که اما این مساله بوسیله نرم‌افزار ۲to3 حل می‌شود.
سازگاری و همزمانی:

اولین کاندید پایتون ۳٫۰ در ۱۷سپتامبر ۲۰۰۸انتشار شد. پایتون سری ۲.x و ۳.x به طور موازی با هم وجود خواهند داشت، جایی که سری ۲.x سازگاری دارد، به جای سری ۳.x مورد استفاده قرار خواهد گرفت. PEP ۳۰۰۰ اطلاعات را درمورد فهرست نشریات دارا ست. پایتون ۳٫۰ سازگاری قبل را نقض خواهد کرد. الزامی ندارد که کدهایی که با پایتون ۲.x اجرا می‌شوند، جهت پایتون ۳٫۰ بدون تغییر اجرا شوند. چون تغییرات مهم بین این دو ورژن وجود دارد مثل اختلاف در حالت پرینت (پس هر مصرف از پرینت به عنوان شرح باعث شکست برنامـه می‌شود.) نوع پویای پایتون با طرح‌های تغییر معنای روش‌های ویِژگزینشه دیکشنری ترکیب می‌شود، به عنوان مثال، انتقال مکانیکی بی نقص از پایتون ۲.x به پایتون ۳٫۰ را زیاد دشوار می‌کند. اما اگر چه وسائل ی به نام «۲to۳» بسياري از این وظایف انتقال را انجام می‌دهد، اما باید توجه داشت که استفاده از توضیح ات یا اخطارها با ابهام همراه است. اما در وهله از الفبا، ۲to۳ انتقال را حقیقتاً کامل انجام می‌دهد. PEP ۳۰۰۰ توصیه می‌کند که یک منبع نگه داشته شود (برای سری ۲.x)، و ورژن ‌ای بر مبنای پایتون ۳٫۰ با مصرف از ۲to۳ تولید شود. کدهای نتیجه شده نباید تصحیح شوند، مگر اینکه کدی زیاد تر از محدوده سری ۲.x باشد. پایتون ۲٫۶ حاوی ویژگیها سازگاری مستقیم است، به طوری که یکروش هشدار (warning) به صورت اتوماتیک به موارد انتقال هشدار می‌دهد. هشدارها باید برای تشخیص خطا گزارش داده شوند، مشابه ویژگیها نسخه ‌های قبلی پایتون. (جهت اطلاعات بیشتر به PEP ۳۶۱ رجوع بکنید .)
ویژگیها :
فهرست بعضی از تغییرات عمده پایتون ۳٫۰:
تغییر پرینت چون یک تابع غیر قابل انتقال است نه یک توضیح . این باعث می‌شود که تغییر ماژول جهت مصرف از یک تابع پرینت مفرق ، آسان باشد پس ایجاد نحو مرتب تر می‌شود. در پایتون ۲٫۶ این امکان با تایپ کردن from – future – import print – function فراهم شد.
اضافه شدن پشتیبانی از یادآوری تابع گزینش ی که می‌تواند برای معرفی تایپ خصوصی یا اهداف دیگر مصرف شود.
یکسان کردن تایپ str/Unicode، به نمایندگی از یک متن، معرفی تایپ byte تغییر ناپذیر؛ با یک تایپ همآهنگ با bytearray تغییر پذیر، که هر دو آرایه از بایت را ارائه می‌کنند.
رفع ویژگیها سازگاری معکوس، حاوی کلاس‌های به فرم قبل، سری کردن اعداد صحیح، استثناءهای رشته‌ای، و گزارش‌های نسبتاً نا آشکار.
فرد د:

سازمان‌های بزرگی که از پایتون مصرف می‌کنند، حاوی گوگل ، یاهو، سرن و ناسا هستند . ITA نیز از پایتون جهت برخي از اجزای خود استفاده می‌کند.
امنیت اطلاعات:

پایتون همين طور استفاده وسیع ی از صنعت ایمنی اطلاعات می‌کند. مثلاً در چندین وسائل پیشنهاد شده توسط تأمین امنیت امنیت مرکزی اسکنر امنیت کاربر دی وب واپیتی. پایتون ً در گسترش کاربر د مورد مصرف قرار می‌گیرد.
جاسازی:

پایتون با موفق یت در تعدادی از تولیدات نرم‌افزاری مثل زبان فایل شروع گر تعبیه شده‌است. پایتون اکثرا ٌ ً در بسته‌های انیمیشن ۳D استفاده می‌شود، مانند Houdini, Maya, Softimage XSI, TrueSpace, Poser, Modo, Nuke, Blender. GIMP, Krita, Inkcape, Scribus, Paint Shop Pro ESRI هم اکنون در حال ترقی دادن پایتون به عنوان با کیفیت ترین انتخاب جهت نوشتن فایـل آغازگر در ArcGIS است. همچنین در بازی‌ها استفاده می‌شود، مانند Civilization IV Mount&Blade به عنوان زبان کنترل برای نمایش عکس زیبا العمل حوادث.
مقبولیت:

در بسياري از سیسـتم ‌های عملیاتی، پایتون یک جزء استاندارد است؛ چون با بیشتر بخش‌های لینوکس انتقال داده می‌شود، با NetBSD OpenBSD وRed Hat Linux.Mac OS X Fedora هر دو از نصب نماید ه پایتونی مصرف می‌کنند. لینوکس Gentoo از پایتون در سیسـتم مدیریت بسته، حمل و وسائل های دستیابی خود استفاده می‌کند. Pardus از آن برای مدیریت در طول راه اندازی سیسـتم استفاده می‌کند.
و……
البتّه توضیح ات بیش تری وجود دارد که جهت مشاهده آن ها به ویکی پدیا مراجعه بکنید .
و سر انجام محبوبیت زبان در نوآموزان پروگرام ‌نویسی:

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد زبان برنامـه نویسی پیتون (Python) در بین دانشجویان علوم رایانه ‌ای و برنامـه ‌نویسی از نظر محبوبیت بر زبان جاوا پیشی گرفته است.

به نقل از ایتنا از همکاران سیـستم و به نقل از وب‌سایت pcworld، پیمایشی که توسط انجمن ای سی ام (ACM) صورت گرفته است نشان می‌دهد در بین دانشجویان علوم رایانه و پروگرام ‌نویسی در آمریکا زبان پیتون اهمیت برتری یافته است و زبان جاوا را پشت سر گذاشته است.

بنا بر یافته‌های این مطالعه، هم‌هم اکنون از ۱۰ دبخش مان علوم رایانه ‌ای برتر آمریکا ۸ تای آن‌ها از زبان پیتون برای روش پروگرام ‌نویسی به دانشجویان مصرف می‌کنند. از بین ۳۹ مدرسه علوم رایانه ‌ای برتر هم ۲۷ تای آن‌ها از این زبان جهت آشنا کردن دانشجویان با برنامـه ‌نویسی استفاده می‌کنند.

سه موسسه برتری که کلاس‌های روش ی آنلاین در زمینه پروگرام ‌نویسی برگزار می‌کنند از این زبان برای آموزش مقدماتی برنامـه ‌نویسی استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، محبوبیت زبان پیتون در بین نوآموزان برنامـه ‌نویسی چند سالی است رو به بیشتر شدن است، ولی این اولین بار است که بر زبان جاوا پیشی می‌گیرد. جاوا در دهه قدیم اهمیت برتر این حوزه را از آن کرده بود.

پیش از آن در دهه ۱۹۸۰ زبان برنامـه ‌نویسی پاسکال اهمیت برتر را از آن کرد ولی این اهمیت به مرور زمان به اشغال زبان‌های جاوا ++C درآمد.

زبان پیتون ویژگی‌هایی دارد که آن را جهت مصرف در دانشگاه ‌ها مناسب کرده است. این زبان از جاوا ++C ساده‌تر است نوآموزان را قادر می‌سازد برنامـه ‌نویسی را سریع‌تر بیاموزند. بعلاوه، این زبان در صنایع مختلف، به‌ویژه در حوزه‌هایی مثل خدمات مالی نقد داده کاربر ی بسیار زیاد ی دارد.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

افزایش کامنت فارسی اینستاگرام

افزایش کامنت فارسی اینستاگرام نحوه افزایش کامنت فارسی اینستاگرام -اگر به فکر افزایش کامنت فارسی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *